fredag den 25. februar 2011

Jobsøgningens forunderlige verden af spørgsmål part 2

Jeg tror dette her kunne blive en føljeton. Jeg har besluttet ikke at kontakte stedet, til hvor jeg sendte en ansøgning i mandags. Jeg synes det virker dumt at ringe og stille spørgsmål til stillingen efter jeg har sendt ansøgningen, og jeg synes det virker utålmodigt at ringe og spørge hvor langt de er. Jeg har grundlæggende tillid til at jeg nok skal høre fra dem, hvis de vil have mig til samtale, og jeg anser det for spild af både min og deres tid.
Fremover vil jeg ringe inden jeg sender ansøgningen i stedet. Jeg synes bare det er rigtig svært at finde på noget at spørge om, og jeg har oplevet et par gange at blive misforstået når jeg spørger. At kontaktpersonen anser det som en kritik af at det ikke står i stillingsopslaget. Jeg har oplevet det samme til samtaler et par gange.
Jeg skal arbejde med min måde at spørge på, for jeg tror det virker anklagende, sådan føler jeg i hvert fald at det bliver opfattet - Og det er bare alm. interesse for det sted jeg måske skal tilbringe 1/3 del af min tid fremover. Jeg har heldigvis 6 karriere-rådgivningstimer hos et konsulentfirma, netop til at arbejde med sådanne ting. Den mulighed vil jeg klart bruge.
Nu er det snart weekend og jeg har et par blogindlæg i tankerne. Det ene om et emne som jeg er ret arrig over for tiden, så måske jeg lige skal dampe lidt af inden jeg skriver det.

3 kommentarer:

  1. Kære Carina, Jeg har flere gange været med til ansættelsesrunder, og det der virker allerbedst og giver det bedste indtryk, er de ansøgere som inden samtalen har ringet og spurgt uddybende ind til jobbet. Så der tror jeg du er inde på det rigtige, men selvfølgelig skal det være relevante spørgsmål, og det kan være svært. Men man kan altid be om en uddybning af jobindholdet .-) Held og lykke med det hele. Kh Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte
    1000 tak for din tilbagemelding.
    Mener du man skal ringe inden en evt. samtale eller inden man sender ansøgningen afsted?

    For jeg tænker at jeg vil ringe inden jeg sender ansøgningen - altså lige inden. Så vedkommende har mig fremme på lystavlen når ansøgningen tikker ind.

    VH Carina

    SvarSlet
  3. Hej Carina,

    Nu er det vel ikke det samme, vi har søgt? Ej, der er kontaktperson på det, jeg har søgt. Men jeg sendte til et sted for et par uger siden, som havde ansøgningsfrist i mandags og så opdagede jeg - også i mandags - at de på hjemmesiden opfordrede til, at man ringede. Så jeg konstruerede et par spørgsmål og ringede. Det kom faktisk til at fremstå lidt - ja - konstrueret, tror jeg. Men hvis man ringer inden ansøgningen er sendt, kan man jo rette den lidt til efter resultatet af samtalen. Jeg har som den ansættende omvendt også prøvet at blive liiidt træt af én, der ringede konstant. Der er altså ingen konklusion - fik jeg nævnt, at jeg ingen pointer har i dag?

    SvarSlet