mandag den 21. februar 2011

Jobsøgningens forunderlige verden af spørgsmål

Hold.Nu.Kæft, hvor er der mange ting at tænke over og bekymre sig om når man, som jeg, er jobsøgende.

I fredags sendte jeg en ansøgning afsted, via mail. Der var ikke nogen attentionperson i stillingsopslaget, og mailadressen var job@virksomhed.dk - hvordan indleder man så i mailen? Jeg syntes det virkede underligt at skrive 'Hej' - for jeg anede ikke hvem jeg skrev til. 'Kære' var helt udelukket, så jeg endte med det lidt sure:
'Hermed en ansøgning og et cv'
Nu har jeg fået svar tilbage på min mail. Den indledes med 'Kære Carina' og så 3 linier om at ansøgningen er modtaget, en forklaring om deres procedure og en opfordring til at skrive, hvis jeg vil høre hvor langt de er nået.
Oh my good! Skal jeg skrive til hende, for at høre hvor langt de er? Skal jeg lade være? Skal jeg gøre det om 2 dage? Om 5 dage? Gør det overhovedet nogen forskel?
Skal jeg svare på hendes tilbagemelding, med: 'Tak for din tilbagemelding, jeg håber at høre fra dig vedr. en samtale?' Ville I andre gøre det? Og gør dét nogen forskel? Og hvordan kan jeg vide om det gør en forskel?
Det er vel ikke sådan at ansættelsesudvalget ser på hvem der svarer tilbage, og så bliver de indkaldt til samtale? Eller måske bliver de sorteret fra, fordi de er tidsrøvere og mailmisbrugere.
Måske skal jeg bare satse på at min ansøgning var god og mine kompetencer lige det de efterspørger. Så behøver jeg ikke bekymre mig om uvigtige ting.

3 kommentarer:

  1. Når der ikke er en att-person ringer man. Tror jeg. Det er vigigt at vise, at man mener det, og ikke bare losser en ansøgning afsted fordi det siger a-kassen.
    Nu venter du til på onsdag eller noget, og så ringer du til hende kontakt-fimsen. Og spørger til processen, og inden da, har du også lige fundet på noget mere, om jobbet, at snakke med hende om..

    SvarSlet
  2. Åh ja det er en jungle. Nogle vil gerne ringes op, andre gider ikke forstyrres. Men jeg synes, du skal spørge til andet end forløbet, hvis du kontakter dem. Jeg har også ansat et par stykker, det var ikke dem, der havde ringet ifbm annoncen.

    SvarSlet
  3. Åh det der helvede kender jeg godt til. Det er som om de forventer en hel masse af folk, som jo kæmper med afslag på afslag, og det er jo svært at få en gejst for noget man måske tænker man slet ikke får.
    Især når man som mig ikke har noget erfaring, for hvordan får man erfaring, uden erfaring?

    SvarSlet