onsdag den 29. juni 2011

Kære jer

Altså, kære alle jer, der mener det så godt og har gode ideer til hvor i verden vi skal bo. I skal holde op med at lokke - lige nu! For vi kan slet ikke styre det og er helt ude af stand til at træffe en selvstændig beslutning.
Vi bor jo her, i en soveby tæt på Århus. Og det er en soveby, vi har en brugsen og en fakta - det er det. 2 små skoler, en nedslidt hal og intet andet. Her sker ikke noget lokalt. Ingen torvedag, intet juleoptog, ingen byfest, ingen lokalforeninger - altså sådan set ingenting. Ingen naturlige samlingspunkter, ikke noget at mødes om.
Her er heller ingen herlighed, vi er ikke tæt på vand eller skov, ej heller på by. Stedet udemærker sig primært ved at have en del industri og være placeret tæt på motorvejen.
Vi kom hertil for 2.5 år siden og vi kendte ingen - ingen. Det har været helt forfra. Vi har mødt nogle søde mennesker, som vi ser ind imellem. Vi ser dem mest på fodboldbanen, ind imellem til en middag eller en legeaftale med kaffe (altså legeaftale børnene imellem) Er det nok?
Vi har en stor vennekreds, de bor bare ikke i nærheden af os. Vi har også en stor dejlig familie, de bor heller ikke i nærheden af os. Det der holder os her er den 6-årige, som er glad og trives her. Er det nok? Bør vi stille os tilfredse med det? For kan han ikke trives et andet sted, hvor vi også trives?
En helt anden ting er huspriserne. For 2.2 mill får man her 140m2, bygget i 1980 og ikke rørt siden. Dvs. noget med brunt i brunt, med brunt på og brunt til. Det er en hovedrenovering, inden vi har lyst til at bo i det.
Skal vi have noget nogenlunde indflytningsklart er prisen 3.2 mill. Det kan vi godt, men så er der rigtig mange andre ting vi ikke kan. Gode ferie, god mad, oplevelsesture, lækre møbler osv - ting som vi sætter pris på.
Vi valgte til dels at flytte herover for at få et, for os, dejligt sted at bo. Det har vi ikke fået og umiddelbart har vi lige nu svært ved at se mulighederne for det.

Nå, men det var så helt forsvarstalen, nu nærmer vi os en pointe. Jeg er opvokset i en provinsby ikke så langt fra Vejle. En stor turistby pga. et lille land med små klodser. Jeg har altid lovet mig selv at jeg ikke skulle tilbage dertil, meeeeen - En veninde såede et lille frø i går og foreslog os at komme tilbage. Skibsrederen er med på ideen. Han kommer til at være rigtig, rigtig meget væk hjemmefra fra 1. september og vil elske at kunne komme i lufthavnen på 5 minutter. Vi kan få et stort og fedt hus for under 2 mill, på en stor grund - ligesom vi ønsker det. Byen har alt det vi savner og jeg har et netværk der, på forhånd. Vi har også en mormor, som elsker at være sammen med sit barnebarn.

Vi kan få et godt hjem, uden at blive flået. Vi får netværk, der sker noget i byen. What's not to like?

Fornemmelsen i maven lige nu siger: 'Hvorfor fanden gjorde vi ikke det fra starten af?' Jeg kender godt svaret. Jeg var ikke klar, det har været en proces at nå hertil.

Eneste og største overvindelse er flytning af mit dyrebareste lille væsen - det kommer til at gøre ondt, på mig. Jeg tror faktisk nok han skal klare det.

Hvad fanden gør vi?

6 kommentarer:

  1. Jeg er ked af Århus ikke har smilet til jer. Men hvis jeg havde sådan en mormor med åbne arme og fedt hus til under to mio, så ville jeg ikke betænke mig længe. Din omgangskreds vil garanteret besøge dig, hver gang de skal til Legoland. Det kan så både være en fordel og en ulempe...

    SvarSlet
  2. Flyt. Han trives nu, ja. Men han er trods alt kun 6, ikk? det bliver meget værre at flytte ham, når han bliver ældre, og i gider jo ikke blive der, hvor i er nu, til han flytter hjemmefra vel. Nej næ. Flyt. Nu.

    SvarSlet
  3. Kom til Jelling, her er pragtfuldt og kun 20 min's kørsel fra Billund!
    Med de argumenter du selv anfører, er der ingen tvivl om at I skal flytte ... Jeg omplantede selv en 3-årig og en 6-årig fra Århus til Jelling i 2005 og det gik fuldstændig glat. Ikke én eneste af de bekymringer, jeg gjorde mig på forhånd blev til noget!

    SvarSlet
  4. Ej Helle, du skal holde Jelling ude at ligningen, det er svært nok i forvejen ;)

    Hvordan var det at flytte din 6-årige? Var det lige før skolestart, eller efter?

    Mit problem er at det så bliver anden gang vi gør det, og det er svært. Føler mig som den dårligste mor i verden, selv om det ikke er en titel jeg er tilhænger af.

    Han kommer tæt på sin mormor og jeg har søde veninder med drenge på samme alder. Han kender dem ikke, men det kan vi jo gøre noget for.

    SvarSlet
  5. Hej igen,
    Vi flyttede i sommerferien, som hun skulle begynde i 0.klasse til august. Hun startede i skole uden at kende ét eneste øje og det var selvf. lidt hårdt for hende i starten - hun er stille og genert af natur. Men der gik jo ikke længe, før hun fik en kammerat og et par dage efter én til og én til - børn er MEGET MEGET bedre til at falde til nye steder end voksne! Min datter var træt og udkørt i de første måneder og hendes dage indeholdt ikke meget andet end skole og SFO og ligeså stille kom der legeaftaler på. Men ingen fritidsaktiviteter hele det første år - al hendes krudt gik med omplantning og vi støttede hende og strakte os langt for at hun skulle føle sig tilpas (fx prioriterede legeaftaler meget højt). Hun er 12 år nu og hvis jeg spørger hende til vores første år her, så kan hun nærmest ikke huske en skid. Helt ærlig? Jeg lå vågen om natten og spekulerede på den her flytning og det var den største beslutning jeg nogen sinde har taget i mig liv og så kan pigebarnet ikke HUSKE det? I mit arbejde som folkeskolelærer tager jeg jævnligt imod nye elever, som er tilflyttere - og vi er altid opmærksomme på om de trives og hurtigt finder nogen at lege med. Tit har jeg lige lidt ekstra kontakt med forældrene i den første tid, fordi jeg ved at der sidder en mor og bider negle derhjemme af bekymring. Din søns primære omsorgspersoner, det er jo dig og din mand og så længe I er der og følges med jeres dreng ud i verden indtil han ikke gider følges med jer mere, så skal det nok gå. Han vil klart også se det som en fordel at komme tættere på mormor - og hvis mormor så er med på fx. nogle timers barnebarnstid en dag om ugen i starten, så vil han føle at han har vundet i lotteriet. I skal ikke fokusere så meget på det I forlader, men lade ham blive smittet med jeres glæde over alt det dejlige, der venter. Altså han skal selvf. holde et brag af en afskedsfest, og så er det videre i teksten... Han har hele livet foran sig og det år i Århus vil jo bare være en lille parantes på den lange bane ...
    Held og lykke med det hele, hvad end I ender med at beslutte jer for!

    SvarSlet
  6. Mange tak for svar, Helle. Både dine personlige erfaringer og dine erfaringer for dit job er gode at høre.

    Havde vi dog bare fået ideen for et halvt år siden, men det er fanme story of my life igen igen ;)

    SvarSlet