tirsdag den 22. december 2009

Konfekt for dummies

Årets konfektproduktion er slut - desværre, fristes jeg til at skrive, for jeg elsker at lave det. Det er næsten noget terapeutisk over at frembringe sådanne små sukkersødeligheder med sine hænder.
De øverst her er marcipan inden i og chokolade uden på. Ingen smag eller farve tilsat. De næste her er med marciapan indeni og chokolade og valnødder uden på. De ser så fine ud, synes jeg.








Helt klassiske havregrynskugler: 50 gram smør, 125 gram fine havregryn (jeg blendede dem meget hurtigt) 4 spsk. kakao og 75 gram formelis blandes sammen og sødmælk hældes i til det er samlet (ca. 0,5 dl) Rulles runde og trilles i kokos. Jeg har også lavet en portion, hvor jeg farvede kokos hhv. blå og grøn. Dette gøres blot ved at tilsættes lidt frugtfarve til kokos'en og blande godt.


Variation over et tema. De med violer på er alm. marcipan, med en overraskelse til de som bider den over. Og de bagerste med syltede appelsinskal på (Dr. Oetker laver nogle fine nogle, jeg har ikke selv stået og syltet det småtteriværk) er med vanillasmag i marcipanen.



Overraskelsen til de som bider violerne over, blå/grøn marcipan.





Mit første, og muligvis sidste forsøg med nougat.
Marcipan, nougat, marcipan, chokolade, mandel on top.
Velbekomme



2 kommentarer:

  1. Uhm, hvor ser det lækkert ud ;o)
    Dem gad jeg godt sætte tænderne i.

    Syns det er fedt at du igen er begyndt at blogge - for du skriver råt for usødet, lige min smag - Tak for det ;o)

    Og glædelig jul (det der er tilbage af den) - og forrygende festlig nytår.

    SvarSlet
  2. Tak for din kommentar, som er min første :) Og så ser jeg den først nu - virkelig dårlig stil :(
    Vil læse med på din blog også. VH Carina

    SvarSlet